Základní kameny pro vznik Školy zotavení jsme položili již v roce 2013. Inspirace přišla z daleka, od prvních škol zotavení v USA a Velké Británii, ale naše vize byla jasná – přiblížit Školu zotavení každému, kdo ji potřebuje.
Školu zotavení jsme založili v roce 2017, kdy Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví realizovalo první projekt tzv. Komunitního centra pro Zotavení. Na ten pak v následujících dvou letech přímo navázal obdobným formátem projekt Rozvoj a zlepšení služeb Komunitního centra pro Zotavení.
Součástí příběhu naší Školy zotavení byl nespočet úžasných a inspirativních lidí, jejich úsilí a zkušenosti dali vzniknout široké rozmanité paletě kurzů a programů, které se tak staly příležitostí pro růst a podporu zotavení studentů Školy.
Náš příběh pokračuje v roce 2021 vydáním publikace Škola zotavení jako louka plná života a rozvojem nového konceptu – Flexibilní Školy zotavení. Tento koncept odráží naše snahy vykročit vstříc potřebám a přáním studentů a zájemců o naše kurzy a aktivity.
Myšlenku Flexibilní školy zotavení stavíme a rozvíjíme na pěti základních principech:
Koprodukce – Školu zotavení tvoří především lidé a jejich spolupráce. Nejen lektoři, ale i studenti se mohou aktivně podílet na procesu tvorby kurzů, čímž vzniká prostor pro podporu společného růstu. Výuka je koncipována tak, že téma kurzu roste v jejím průběhu díky aktivní účasti studentů. Nepřinášíme hotový a zaručený postup nebo řešení situace, ale vytváříme ho společně. Klíčovým prvkem je důraz na rovnocennost a přínos každého zúčastněného, zmocňování, které vede k posilování kompetencí studentů.
Zotavení – je „filozofií“, o kterou se opíráme a která prostupuje všemi našimi činnostmi. Věříme, že i navzdory obtížím je možné žít plnohodnotný život. Podporujeme zaměření na silné stránky a sebepoznání jako prostředek k zotavení. Prakticky předáváme dovednosti a postupy, které přispívají k osobnímu růstu. Vytváříme bezpečné prostředí, kde lidé mohou samostatně rozvíjet dovednosti a strategie, které jim umožní žít podle svých představ, aniž bychom jim předepisovali, co mají dělat.
Flexibilita – je prvkem, který nám dovoluje být přístupnější pro naše studenty. Základem flexibility je přizpůsobení se tomu, co studentům vyhovuje – od výběru témat, která studenti ocení, až po přizpůsobení času, délky a formy výuky (online či prezenčně). Reagujeme na potřeby studentů a vytváříme prostor pro to, co sami vnesou do výuky. Škola zotavení také přichází za studenty do spřátelených organizací, které jsou pro ně známým prostředím. Pro výuku vybíráme lektory, kteří mají osobní přínos k danému tématu.
Otevřenost všem – snažíme se, aby naše služby byly přístupné všem bez rozdílů. Proto jsme Flexibilní školu zotavení vybudovali bezprahovou – nezáleží na věku, pohlaví, místě bydliště, povaze obtíží ani na odbornosti, se kterou pracujete. Škola je dostupnější pro všechny i díky finanční podpoře od Evropské unie – operační program Zaměstnanost plus, který nám umožňuje naše kurzy poskytovat zdarma.
Jsme skutečná škola – na rozdíl od běžných podpůrných služeb v Škole zotavení neuzavíráte smlouvu, ale přihlašujete se ke studiu. U nás a pro nás jste studentem, který pracuje na svém zotavení, což je běžnější sociální role než být pacientem či klientem sociálních služeb. O studiu rovnocenně komunikujete se studijním oddělením. Díky studiu a absolvování kurzů získáte jak nové znalosti a dovednosti, tak i certifikáty.
V naplňování vize Školy zotavení a uplatňování principů nejsme sami. Vážíme si spolupráce s organizacemi BONA o.p.s., Green Doors z.ú. a SYMPATHEA o.p.s.. Především nám pomáhají lépe poznat potřeby a přání našich studentů a potencionálních zájemců.
skolazotaveni@skolazotaveni.cz
+420 774 393 704
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví
Lublaňská 1730/21
120 00 Praha 2
IČ: 62936654
DIČ: CZ62936654